همه چیز درباره هر چیز!

۱۱ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بهترین تولید کنندگان توانسته زیباترین فرش های ماشینی دستباف گونه را طراحی و تولید کنند و با بهترین قیمت به فروش برسانند . فرش های ماشینی 1000 شانه ، 1200 شانه و 1500 شانه از زیباترین فرش ها می باشند و به فرش های دستباف گونه معروف هستند .

برای اینکه از فرش 1200 شانه بیشتر بدانید ، باید گفت فرش های 1200 شانه اولین بار در سال 1394 در شهر کاشان تولید شده اند و این فرش ها دارای نخ های ظریف و نازکی می باشند .

این فرش ها دارای تعداد گره های فراوانی می باشند ، برای همین نقشه های شلوغ را روی این فرش ها پیاده می کنند که جزئیات نقشه به خوبی مشخص می باشد .

درست است که این فرش ها قیمت بیشتری نسبت به فرش های 1000 شانه دارند ، اما زیبایی و ظرافت آن ها بسیار بیشتر می باشد .

فرش های 1200 شانه زیبایی کمتری نسبت به فرش های 1500 شانه دارند ، اما عمر و ماندگاری بیشتر و قیمت کمتری نسبت به فرش 1500 شانه دارند .

اگر می خواهید دکوراسیون زیبا و دلنشینی را برای خانه تان فراهم کنید ، فرش های 1200 شانه را خریداری نمایید ، زیرا علاوه بر ظرافت دارای طرح های بسیار زیبا و جذاب می باشند .

 

پرسش و پاسخ درباره فرش 1200 شانه

برای اینکه فرش های 1200 شانه طرفداران بسیار زیادی دارند ، پس بهتر است آن ها را به خوبی بشناسید و اطلاعاتی درباره این فرشها داشته باشید .

چرا به فرش های 1200 شانه ، فرش های دستباف گونه می گویند ؟

در پشت فرش های 1200 شانه ، چله فرش پیدا نیست و این یکی از ویژگی های فرش های دستباف می باشد ، به همین دلیل به این فرشها ، فرش های 1200 شانه دستباف گونه می گویند .

 

تعداد رنگ ها در فرش های 1200 شانه چگونه است ؟

قالی های 1200 شانه در تعداد 8 رنگ زیبا طراحی و تولید شده اند و این تعداد رنگ ها در طرح و نقشه فرش به کاربرده شده اند .

 

عمر و ماندگاری فرش های 1200 شانه چگونه است ؟

فرش های 1200 شانه زیبایی و جذابیت بسیاری دارند ، اما به خاطر نخ های نازک و ظریفی که دارند ، عمر کمتری دارند . فرش های 1200 شانه عمر و ماندگاری کمتری نسبت به فرش های 500 ، 700 و 1000 شانه دارند .

چرا به نخ فرش های 1200 شانه نخ ترک می گویند ؟

برای اینکه فرش های 1200 شانه با نخ 100 درصد آکریلیک دو بار هیت ست شده بافته می شوند به نخ این فرشها نخ های ترک می گویند .

بهترین برندهای تولیدکننده فرش 1200 شانه

فرش 1200 شانه توسط برندهای مختلفی تولید می شوند که از بین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرش مشهد- فرش قیطران – فرش ستاره کویر یزد و...

یکی از جذابیت های فرش قیطران، فرش های گل برجسته آن است که طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است.

شما برای مشاهده این فرش ها، کافیست عبارت فرش قیطران 1200 شانه گل برجسته را در گوگل جستجو نمایید.

فرش 1200 شانه قیطران مزیت های بسیاری دارد که از آن جمله می توان به کیفیت بالای این فرش ها و طرح و نقش زیبای آن ها اشاره کرد.

قیمت فرش ۱۲۰۰ شانه قیطران، نسبت به فرش های 1500 شانه همین برند، پایین تر است و همین موضوع باعث شده است که خیلی از متقاضیان خرید فرش، با توجه به قیمت فرش ۱۲۰۰شانه تراکم ۳۶۰۰گل برجسته، به خرید این فرش ها تمایل زیادی نشان دهند.

بنابراین قیمت قالی 1200 شانه، از مهم ترین مزایای فرش های 1200 شانه محسوب می شود.
منبع: ویرگول

  • مجید قربانی
  • ۰
  • ۰

یکی از تجهیزات هر خانه‌ای، مخصوصا در ایران، فرش است که با توجه به قیمت نسبتا بالایی که دارد نگهداری از آن ضروری به نظر می‌رسد. ریشه فرش انتهایی‌ترین قسمت آن و به صورت نخ‌های سفید یا کرم رنگی است که به شکل‌های مختلفی همچون ریشه ساده، ریشه گره‌دار، ریشه توری و ریشه زنجیری به چشم می‌خورد. احتمال پوسیدگی ریشه فرش از هر نوعی که باشد، به دلیل رنگ روشنی که دارد و تغییر شکل آن هنگام رفت و آمد، زیاد است و نهایتا بدنه اصلی فرش نیز آسیب می‌بیند. در ادامه با ما همراه باشید تا روش‌های محافظت از ریشه فرش را با هم مرور کنیم.
نحوه محافظت از ریشه فرش؛ استفاده از کاور، گره زدن و…

۱. استفاده از کاور ریشه فرش

کاور کردن ریشه فرش بهترین روش برای محافظت از ریشه فرش است. کاور‌ها در جنس‌های مختلفی در بازار موجود هستند که کاور توری از همه بهتر است، زیرا:
باعث تبادل هوا شده و مانع از پوسیدگی ریشه می‌شود.
این نوع کاور‌ها ریشه‌های فرش را در خود نگهداری کرده و مانع از نفوذ آلودگی و کثیفی به ریشه‌ها می‌شوند.
باعث منظم شدن ریشه‌های فرش شده و از آسیب رسیدن به ریشه‌ها در اثر رفت و آمد بر روی فرش جلوگیری می‌کنند.
در این نوع کاور از مواد شیمیایی نظیر چسب استفاده نشده و فقط انتهای بیرونی آن با نوار چسب بسته می‌شود.
با کاور کردن ریشه فرش، عمر آن افزایش یافته و نیازی به ترمیم کردن فرش نیست.
کاور ریشه فرش به راحتی در دسترس بوده و می‌توان آن را از قالیشویی‌ها تهیه کرد.
معایب استفاده از کاور ریشه فرش
کاور ریشه فرش باید هر چند ماه یکبار عوض شود.
برخی از کاور‌ها جنس مرغوبی نداشته و باعث آسیب رساندن به ریشه فرش و پوسیدگی آن می‌شوند، بنابراین در انتخاب کاور مناسب دقت کنید.


۲. گره زدن ریشه‌ها به اشکال نخودی، دوگره و پنجره‌ای

یکی از روش‌های محافظت از ریشه فرش که به خصوص در مورد فرش‌های دستباف کاربرد دارد و مانع از خرابی ریشه فرش می‌شود، گره زدن ریشه‌هاست. روش‌های گره زدن ریشه‌های فرش عبارتند از:
گره نخودی: برای درست کردن گره نخودی طول ریشه‌های فرش باید به اندازه کافی بلند باشد. برای زدن این نوع گره:
ریشه‌ها را به صورت دسته‌های ۲ تا ۵ تایی گرفته، دور هم بپیچانید و یک گره معمولی بزنید.
برای فرش‌های قدیمی یا فرش‌هایی که ریشه‌های کوتاه دارند، ابتدا ریشه اضافه نموده و آن‌ها را بلندتر کنید، سپس به روش ذکر شده در فوق، گره نخودی بزنید.آریا بانو

دوگره: این نوع گره از ﺩﻭ ﮔﺮﻩ ﺗﻮاﻡ ﺭﻭی ﻳﻪ ﺩﺳﺘﻪ ﺭﻳﺸﻪ فرش تشکیل شده است که ﺗﻮﺳﻄ نخی اﺯ ﺟﻨﺲ ﭼﻠﻪ ﻓﺮﺵ و ﻫﻢ ﺿﺨﺎﻣﺖ آن، ﺭﻭی ﺭﻳﺸﻪ‌ﻫﺎ اﻧﺠﺎﻡ می‌شود ﺗﺎ اﻧﺴﺠﺎﻡ ﻓﺮﺵ افزایش یافته و اﺯ ﺑﺎﺯ ﺷﺪن و ﻓﺮﻭﭘﺎشی آن جلوگیری شود. برای ایجاد دوگره:
همه ریشه‌های فرش را به دسته‌های ۲ الی ۵ تایی تقسیم کنید.
یک دسته از این ریشه‌ها را ﺑﺎ ﺩﻭ اﻧﮕﺸﺖ نگه داشته و نخی اﺯ ﺟﻨﺲ ﭼﻠﻪ که ﺑﺮای ﺩﻭﮔﺮﻩ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ می‌شود را ﺑﺎ اﻧﮕﺸﺖ ﻭﺳﻂ ﺩﺭﮔﻴﺮ کنید .
نخ را اﺯ ﺯﻳﺮ ﺩﺳﺘﻪ ﺭﻳﺸﻪ ﻋﺒﻮﺭ ﺩاﺩﻩ و اﺯ ﺣﻠﻘﻪ‌ای ﻛﻪ ﺑﺎ اﻧﮕﺸﺖ ﻭﺳﻄ اﻳﺠﺎﺩ ﻛﺮﺩه‌اﻳد، ﻋﺒﻮﺭ داده و ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﺁﺯاﺩ ﻛﺮﺩﻥ اﻧﮕﺸﺖ وﺳط نخ را بکشید .
دو مرحله فوق را تکرار کنید.
نهایتا ﻧﺦ ﺩﻭﮔﺮﻩ ﺭا اﺯ ﻳک ﻃﺮﻑ و ﺩﺳﺘﻪ ﺭﻳﺸﻪ ﺭا اﺯ ﺟﻬﺖ ﻣﺨﺎﻟﻒ بکشید تا گره محکم شود.
روش دوگره معمولا در فرش‌های نو با ریشه‌های بلند و سالم، انجام می‌شود و در مورد فرش کهنه و قدیمی که ریشه‌های پوسیده و کوتاه دارند، امکان پذیر نیست. در این صورت برای ایجاد دوگره باید از نخ و سوزن استفاده کرد:
نخ را داخل سوزن کرده، ۲ تا ۴ ریشه فرش را گرفته و انتهای نخ داخل سوزن را در امتداد این ریشه‌ها قرار دهید.
نخ داخل سوزن را به صورت نیم دایره روی این ریشه‌ها و انتهای همان تار گرفته شده قرار دهید.
سوزن را از سمت چپ و از زیر ریشه‌ها حرکت داده و از وسط نیم دایره خارج کنید.
گره زنجیره‌ای یا پنجره‌ای: وقتی فرش ریشه‌های بلندی داشته باشد معمولا از این نوع گره استفاده می‌شود. این گره بیشتر جنبه تزیینی دارد و بر روی فرش‌های نفیس با چله ابریشم اجرا می‌شود. برای انجام گره زنجیره‌ای:
ریشه‌های فرش را به صورت زوج‌های (۴ الی ۶ تایی) در دست گرفته و به صورت نخودی گره بزنید.
در پایین گره نخودی ۳ تار را گرفته و با ۳ تار از یک دسته ۶ تایی بغلی، در امتداد ریشه‌های هموار به فاصله‌ای در حد ۲ سانتی متر از گره نخودی، به هم گره معمولی بزنید.
دوباره امتداد ریشه‌ها را از محل قبلی و با فاصله ۲ سانتی متری با ریشه‌های همجوار گره بزنید.
نهایتا تمامی ریشه‌های فرش به شکل زنجیره یا پنجره درمی‌آیند.


۳. استفاده از لفاف دوزی

لفاف دوزی از روش‌های سنتی و قدیمی برای محافظت از ریشه فرش است. در این روش با پارچه‌ای ضخیم از جنس متقال یا برزنت و گاهی از جاجیم‌های ماشین بافت برای لفاف دوزی ریشه‌های فرش استفاده می‌شود. برای لفاف دوزی:
ریشه‌های فرش را تا می‌زنند و داخل پارچه مربوطه قرار می‌دهند.
سپس هر دو طرف پارچه را به ابتدای بافت فرش می‌دوزند.
نکته: پارچه مورد استفاده برای لفاف دوزی باید از جنس نخی مشبک باشد تا هوا در آن جریان داشته و از وارد شدن بعضی آسیب‌های شیمیایی و فیزیکی به ریشه‌های فرش جلوگیری کند.
آیا استفاده از چسب پهن برای محافظت از ریشه فرش درست است؟
یکی از روش‌های مرسوم در میان خانواده‌های ایرانی برای محافظت از ریشه فرش، استفاده از چسب پهن است. استفاده از چسب پهن برای محافظت از ریشه فرش، روشی نادرست است که هرچند ظاهرا از ریشه فرش در مقابل آلودگی‌ها و پوسیدگی محافظت می‌کند، ولی به دلایل زیر نباید از آن استفاده کرد:
احتمال کنده شدن ریشه فرش به هنگام تعویض چسب، بسیار زیاد است.
اثر چسب معمولا بر روی ریشه‌ها باقی مانده و حتی با شستشو نیز از بین نمی‌رود.
چسب در اثر رفت و آمد بر روی فرش، خاصیت خود را از دست داده و باید به صورت مداوم عوض شود.
در ساختار چسب‌ها از مواد شیمیایی استفاده شده که در صورت استفاده طولانی مدت به ریشه فرش آسیب می‌زنند.
برای سفید کردن ریشه فرش چه باید کرد؟
اگر پس از شستن فرش، ریشه‌های آن زرد شد برای رفع این زردی و سفید کردن ریشه ها:
ترکیبی از آب گرم و شامپو فرش درست کنید.
دستمالی را به این مخلوط آغشته کرده و به سر تا سر ریشه‌های فرش بکشید.
این کار را آنقدر تکرار کنید تا ریشه‌ها سفید و براق شوند.
پس از سفید کردن ریشه‌ها در و پنجره‌ها را باز کنید تا در هوای آزاد سریع خشک شوند.

منبع: فرش فیروزه

  • مجید قربانی
  • ۰
  • ۰

معرفی یراق آلات کابینت سازی

امروزه پیشرفت‌های زیادی در صنعت و تکنولوژی اجزای کابینت انجام گرفته است. این پیشرفت‌ها باعث بهبود عملکرد کابینت و ظاهر متفاوت آن خواهد شد. کابینت از مهمترین و کاربردی‌ترین وسایل در محیط آشپزخانه است زیرا به دلیل قرار گرفتن مواد غذایی و لوازم آشپزی در آن، در طول روز ممکن است بارها و بارها باز و بسته شود. بنابراین برای کابینت‌ها باید از ابزارهای با کیفیت و مرغوب جهت تسهیل در فرآیند باز و بسته کردن درب‌های آن استفاده کرد. از مهمترین یراق آلات اتصال کابینت برای انجام این فرآیند، می‌توان به لولا کابینت، دستگیره کابینت و جک گازی اشاره کرد زیرا این اجزا تاثیر زیادی بر عملکرد آن خواهد داشت. در ادامه مطلب با انواع این ابزارها و نحوه عملکرد هر کدام بیشتر آشنا شوید، پس مطالب زیر را دنبال کنید. همچنین نمونه‌ای از هر یراق آلات مورد نظر را معرفی می‌کنیم تا بتوانید براساس سلیقه و نیازتان محصول مناسبی را برای اجزای کابینت خود انتخاب کنید.

لولا کابینت

اتصالات کابینت یکی از اصلی‌ترین بخش‌های کابینت آشپزخانه می‌باشد. از این اجزا برای نصب کابینت و مونتاژ اجزای مختلف آن استفاده می‌شود. بنابراین این اجزا و اتصالات باید از دوام و مقاومت بالایی برخوردار باشد تا پس از نصب روی دیوار و قرار دادن وسایل مختلف داخل آن مشکلی پیش نیاید. اتصال درب کابینت به اسکلت و بدنه نیز باید کیفیت داشته باشد تا فرآیند باز و بسته کردن درب و کشو کابینت را برای مشتری راحت کند. اتصالات درب کابینت مانند لولا، دستگیره، جک گازی باید از خصوصیات خاصی برخوردار باشند تا بتوان انتخاب مناسبی در هنگام خرید داشت.

لولا کابینت

کاربردی‌ترین یراق کابینت، لولا کابینت است. از این ابزار برای اتصال بخش‌های متحرک مربوط به کابینت مانند درب از لولا استفاده می‌شود. لولا کابینت از دو بخش بدنه و درب به کابینت از طریق یک پین متصل می‌شوند. انتخاب لولا کابینت براساس سبک و کارایی، ظاهر و عملکرد کابینت و درب آن قابل انجام است. لولا را باید با توجه به وزن درب و طرح کابینت، ضخامت لولا، طول و عرض کابینت انتخاب کرد. لولاها انواع مختلف دو پیچ و چهار پیچ دارند که شامل لولا گازور استاندارد آرام بند، لولا ساده، متری، دو طرفه، فانتزی هستند و براساس سلیقه مشتری و کارکرد آن انتخاب می‌شوند. در ادامه با نمونه‌ای از لولاهای کابینت آشنا شوید.

لولا گازور آرام بند بهسازان مدل B211 از لولاهای توکار است که از صدای بلند هنگام باز و بسته شدن درب جلوگیری می‌کند و به آرامی و راحت بسته می‌شوند. این لولا به کمک چهار پیچ روی درب و بدنه کابینت قابل نصب است، لولا آرام بند در زوایای مختلف باز می‌شود.
لولا گازور ساده چهار پیچ امیت از ورق سنگین ساخته شده است، پس از مقاومت خوبی برخوردار می‌باشد و قابلیت باز کردن درب کابینت را تا زاویه 90 درجه دارد.
لولا گازور شیشه 25 میلی‌متری توکار از دو بخش تشکیل شده است که یک قسمت آن روی بدنه و قسمت دیگر روی درب شیشه‌ای نصب می‌شود و روی کار نمایان نیست. این لولا مخصوص درب شیشه‌ای توکار با قطر سوراخ 25 میلی‌متری می‌باشد.

دستگیره کابینت

دستگیره کابینت از اجزای اصلی کابینت می‌باشد که برای باز و بستن درب و کشو کابینت استفاده می‌شود. این نوع یراق دارای انواع مختلف سبک کلاسیک، مدرن و ساده می‌باشد که با در نظر گرفتن جنس کابینت، دکوراسیون داخلی آشپزخانه و سبک آشپزخانه انتخاب می‌شود. معمولا سبک کلاسیک دستگیره‌های کابینت، دستگیره‌هایی هستند که از طرح و نقش و نگار زیاد زینتی استفاده شده است. از طرفی دستگیره‌های ساده بدون طرح یا تزیین خاصی هستند و فقط با یک رنگ تولید شده‌اند. کابینت‌های سبک مدرن معمولا کابینت‌هایی در نظر گرفته می‌شوند که بدون دستگیره است. این نوع کابینت برای باز و بسته کردن درب‌ها از مگنت و آهنربا به عنوان اتصال کابینت با بدنه استفاده می‌کنند. بنابراین با توجه به نوع سبک کابینت می‌توان از جنس‌های مختلف فلزی، چوبی، سرامیکی، شیشه‌ای، سنگی و پلاستیکی برای انتخاب دستگیره استفاده کرد. نمونه‌ای از انواع این دستگیره‌ها شامل موارد زیر است:

دستگیره کابینت دو پیچ مدل ML22 با رنگ زیتونی، جنس سرامیکی دارد. سبک این دستگیره کلاسیک یا سنتی بوده که بر روی کابینت‌های ممبران و طرح چوب به صورت افقی و عمودی قابل نصب است.
دستگیره کابینت توکار بهسازان مدل A11 طرح کروم، جنس پلاستیکی سبکی ساده دارد. از این دستگیره برای نصب روی درب‌های کابینت ریلی و کشوهای کابینت می‌توان استفاده کرد.
دستگیره کابینت تک پیچ MHH مدل S703 مناسب کابینت‌های سبک مدرن می‌باشد. این دستگیره با یک پیچ به کابینت نصب می‌شود که از جنس مقاوم و مستحکمی ساخته شده است.
 

جک گازی کابینت

جک گازی کابینت یکی دیگر از تجهیزات مهم کابینت است که به زیبایی و جلوه کابینت کمک می‌کند. جک گازی باعث استفاده راحت و آسان از درب کابینت و ثابت ماندن درب با بازوی جک هنگام باز بودن آن می‌شود. جک کابینت را براساس سنگینی درب کابینت باید انتخاب کرد که در دو نوع بالا باز شو و پایین باز شو در نظر گرفته می‌شوند. نمونه‌ای از انواع جک گازی کابینت شامل موارد زیر است:

جک گازی کابینت بهسازان برای درب کابینت بالا باز شو استفاده می‌شود که دارای سیستم آرام بند است و مانع بسته شدن ناگهانی درب کابینت می‌شود.
جک کابینت گازی 60 نیوتون برای انواع کابینت پایین باز شو مناسب است. هر چه عرض کابینت بیشتر باشد جک قوی‌تری را باید انتخاب کرد. جک گازی 60 نیوتون از سیستم آرام بند برخودار می‌باشد که باعث آرام و بی صدا بسته شدن درب کابینت می‌شود.
جک گازی کابنیت 120 نیوتون برای درب‌های کابینت بالا باز شو مناسب است و تحمل وزن سنگین کابینت‌ها را خواهد داشت. این جک مخصوص درب آبچکان و درب‌های بالا باز شو کابینت است زیرا این جک دارای اورینگ و واشر برنجی است که باعث افزایش طول عمر جک می‌شود.

قیمت یراق کابینت

همان‌طور که در این مقاله گفته شده انواع متنوعی از یراق آلات کابینت وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع و امکاناتی که دارند از قیمت متفاوتی برخوردار می‌باشند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی خرید یراق آلات انواع متنوعی از یراق آلات را مشاهده نمایید.

منبع: جماران

  • مجید قربانی
  • ۰
  • ۰

فرش یکی از هنر های اصیل و دیر باز در ایران محسوب می شود. فرش علاوه بر استفاده در خانه ها و آپارتمان ها جهت پوشاندن کف خانه در حال حاضر تبدیل به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است و بعضی از فرش ها جنبه ی کلکسیونی دارند که البته اکثر این فرش ها دست بافت بوده و از نخ ابریشم و … در بافت آن استفاده شده است. فرش ها هم اکنون در انواع و شکل های مختلف در بازار وجود دارند و در انتخاب آن ها دیگر به سبک سنتی عمل نمیکنند زیرا با وجود گسترگی مدل های مختلف در انواع فرش ماشینی افراد سعی میکنند که همه جوانب را در نظر بگیرند و با توجه با دکوراسیون خانه و طرح های جدید ، فرش های ماشینی و فرش مدرن خریداری کنند. فرش دستبافت از جنس نخ های مختلف بافته می شود و به دلیل استفاده نکردن از دستگاه یک هنر اصیل محسوب می شود و از قیمت نسبتا بالایی برخوردار است البته که در خرید فرش دستبافت و فرش ماشینی میزان کیفیت در قیمت بسیار موثر است. فرش ماشینی به دلیل ارزان بودن و داشتن مدل ها و طرح های مختلف امروزه بسیار بازار پر رونقی دارد. میانگین عمر یک فرش ماشینی معمولا بالای ۲۰ سال است که از نظر قیمت بسیار به صرفه است. از طرفی باید در نظر گرفت که فرش های دستباف نیز از کیفیت بالایی برخوردارند و بافت هر یک از آن ها معمولا تا یک سال طول میکشد.

تاریخچه فرش ماشینی در ایران

تاریخچه پیدایش فرش ماشینی در ایران نشان می دهد که این محصول قدمتی تقریبا 40 ساله دارد که در اوایل دهه 50 اولین فرش ماشینی در ایران توسط کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان و توسط دستگاه های بافندگی ژاکارد و با الیاف مصنوعی فرش ماشینی نسبتا کوتاه و سبک بافته شد و رفته رفته به بازار فرش عرضه شد . همزمان با تولید اولین فرش در ایران ، عده ای از تجار دست به کار شدند و فرش های ماشینی با همان مشخصات و تا حدی مرغوب تر از فرش های بلژیکی وارد بازار فرش ایران کردند و سلیقه ایرانی را با فرش ماشینی آشنا کردند . با استقبال مطلوبی که مردم از فرش ماشینی کردند افرادی در این زمینه مشغول به کار شدند و صاحبان گروه صنعتی بهشهر که از سرمایه گذاران معروف کشور بودند اقدام به تاسیس شرکت صنایع فرش کاشان کردند که این شرکت در زمینه های تولید مواد و منسوجات فرش فعال بود و اولین محصولات خود را در سال 1353 به بازار فرش عرضه کرد . بعد از آن نیز شرکت های دیگری از جمله شرکت فرش شهباز ( فرش گیلان ) ، فرش مولن روژ یا نقش ایران و فرش اکباتان تاسیس شد و با یکدیگر به رقابت پرداختند . در سال 1357 تعدادی از متخصصان صنعت نساجی و دست اندر کاران صنعت فرش ماشینی و همچنین تعدادی از کارخانه داران فرش که در زمینه بافندگی فعال بودند به فکر ایجاد مراکز جدید تولید فرش ماشینی افتادند و به تاسیس کارخانه هایی چون : فرش قالی سلیمان ، فرش مشهد ، فرش کاشان ، فرش باستان ، فرش ستاره کویر ، فرش مازندران و ... پرداختند و از همینجا سیر تحول فرش ماشینی در ایران آغاز شد و یکی پس از دیگری کارخانه های تولید فرش ماشینی پدیدار شدند و شروع به فعالیت کردند . به طوری که امروزه بیش از 1600 واحد کوچک و بزرک تولید فرش به وجود آمده است.
قدرت چقدر می ارزد که به خاطرش آبرو و حیثیت می برند؟
 

فرش های ماشینی امروزی

امروزه مراکز زیادی در رابطه با تولید و عرضه فرش ماشینی به وجود آمده است که فرش های با کیفیت و مرغوبی را به بازار ارئه می دهند . فرش های ماشینی در گذشته نسبت به فرش های جدید و امروزی کیفیت چندان خوبی نداشتند و از دستگاه های بافندگی چون AL1 ، ALD61 ، TEXTIMA و الیاف پشمی بافته می شدند اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه ها و الیاف جدیدی در زمینه تولید فرش به وجو آمده اند . فرش های ماشینی جدید از دستگاه هایی چون CRX ، CRT ، ASR ، VTR ، Shonherr که از بهترین و بروز ترین دستگاه های صنعت بافندگی هستند و از بهترین الیاف بافت فرش ماشینی ( صد در صد اکریلیک هیت ست ) بافته می شوند . این نوع از فرش ها دارای دوام و مقاومت بالایی هستند و طول عمر زیادی هم دارند و در تراکم و شانه های بالا تولید می شوند . از مهم ترین ویژگی های این فرش ها می توان به بدون پرز بودنشان اشاره کرد که به فرش های ضد حساسیت نیز معروف هستند و تنها در اوایل خرید پرزدهی دارند .

شانه و تراکم در فرش ماشینی

از مهم ترین موارد فرش ماشینی شانه و تراکم آن است . هر فرش ماشینی دو مشخصه یا دو نوع تراکم دارد که به آنها تراکم و شانه می گویند :

تراکم طولی فرش ( تراکم ) : به تعداد ریشه یا گره در هر متر مربع از طول فرش را تراکم فرش می نامند . برای مثال فرش ماشینی تراکم 3600 یعنی این فرش در هر متر مربع از طول دارای 3600 ریشه است . تراکم های رایج در تولید فرش عبارتند از : تراکم 2550 ، تراکم 2700 ، تراکم 3000 و تراکم 3600 که تا به حال بالاترین تراکم در صنعت فرش بوده است.

تراکم عرضی فرش ( شانه ) : به تعداد ریشه یا گره در هر متر مربع از عرض فرش ماشینی را شانه می گویند . برای مثال فرش 700 شانه به این معنی است که در هر متر مربع از عرض فرش معادل 700 گره یا ریشه وجود دارد . شانه های رایج در فرش ماشینی عبارتند از : فرش ماشینی 500 شانه ، فرش 700 شانه ، فرش 1000 شانه ، فرش 1200 شانه

هر فرش ماشینی شانه و تراکم مناسب به خود را دارد و همیشه تعداد شانه فرش نسبت به تراکم فرش بیشتر است است برای مثال : فرش ماشینی 700 شانه تراکم 2550 ، فرش ماشینی 1000 شانه تراکم 3000 ، فرش ماشینی 1200 شانه تراکم 3600

تعداد ریشه در فرش ماشینی ( گره رنگ فرش ) : به تعدا شانه و تراکم در هر متر مربع از فرش ماشینی را تعداد گره گویند و برای بدست آوردن آن کافی است شانه و تراکم را در هم ضرب کنیم برای مثال : 700*2550=1785000

ابعاد فرش ماشینی

بیشتر فرش های ماشینی موجود در بازار فرش ماشینی در ابعاد استاندارد چون قالیچه 4 متری ، فرش 6 متری ، فرش 9 متری و فرش 12 متری تولید می شوند اما امکان سفارش ابعاد دلخواه بعضی از فرش ها نیز وجود دارد.

فرش ماشینی دستباف گونه

شاید برایتان سوال باشد که فرش ماشینی دستبافگونه به چه معنی است؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت هرچه تراکم و شانه در فرش ماشینی بیشتر باشد مانند فرش ماشینی 1200 شانه تراکم 3600 ، فرش ماشینی ریز نقش تر و سفت تر می شود که به این گونه فرش ها دستبافتگونه ( دستبافگونه ) می گویند . از مزایای و فواید فرش ماشینی دستبافگونه می توان به نرم و لطیف بودن آن و مقاومت و طول عمر فرش اشاره کرد.

انواع فرش ماشینی

فرش های ماشینی عموما به ۵ دسته اصلی تقسیم می شوند که در ادامه هر یک را نام برده و به اختصار توضیح می دهیم.

فرش ماشینی پشمی
همانطور که می دانید اصلی ترین و مهم ترین ماده در تولید و بافت فرش ماشینی و در کل صنعت فرش بافی ، پشم است. با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و دامداری که در برخی از شهر های ایران همچنان مرسوم است ، تهیه پشم سخت نیست. پشم مرغوب از گوسفند و بز تهیه می شود این یکی از دلایل مهم در کیفیت انواع فرش ماشینی و در کل فرش های ایرانی است. فرش های ماشینی ایران از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و گرد و خاک را به خود جذب نمیکنند و عمر آن ها نیز بالاست و از پا خوردن آن ها نباید نگران بود و به راحتی می توان هر جای خانه از آن ها استفاده کرد.

فرش ماشینی پلی پروپلین
از نخی به نام الفین تهیه می شوند. این فرش به دلیل مقاومت بالا در برار رطوبت و همچنین نرمی و لطافت آن بیشتر در اتاق کودک از آن ها استفاده می شود.

فرش ماشینی از جنس پلی استر
این دسته از فرش های ماشینی از مقاومت بالایی برخوردار نیستند و برای مکان های پر رفت و آمد مناسب نیستند. این نوع فرش نفوذی در آن وجود ندارد برای همین به سختی لک می شود و پاک کردن آن بسیار آسان است. این فرش به دلیل زیبایی و درخشندگی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

فرش ماشینی اکلریک
فرش ماشینی اکلریک یکی از مهم ترین انواع فرش ماشینی محسوب می شود ، زیرا هم در برابر آلودگی ها ، لکه ، رطوبت ، رنگ پریدگی و … مقاومت دارند همچنین به راحتی قابل شتستشو هستند. این نوع فرش همان فرش های ترکیبی محسوب می شوند.

فرش ماشینی از جنس نایلون
این نوع فرش از استحکام بالایی برخوردار است و به همین دلیل می توان در جای های پر رفت و آمد از آن ها استفاده کرد و همچنین جای پایه مبل و میز بر روی آن ها نمی ماند. به دلیل نوع جنس آن ها به سادگی دچار رنگ پریدگی می شوند و از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند.

تفاوت فرش دستبافت و ماشینی

یکی از شایع ترین سوالاتی که افراد درباره ی فرش میپرسند این است که چگونه می توان فرشی ماشینی را از فرشی دستبافت تشخیص داد؟

عنوان اولین فاکتور تفاوت بین فرش های ماشینی و دستباف می توان به قیمت آن ها اشاره کرد.به عبارت دیگر قیمت فرش های ماشینی ایرانی به شدت از قیمت فرش های دستباف ایرانی پایین تر است.

شاید برای خیلی از افرادی که اطلاعاتی در زمینه ی فرش دارند و یا در این کار متخصص هستند تشخیص فرشی ماشینی از دستبافت بسیار آسان باشد. اما افرادی که تخصصی و مهارتی در زمینه ی این کالا دارند باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند.

به پشت فرشی دستبافت و ماشینی نگاه کنید، گره های پشت فرش در فرشی ماشینی کاملا یکنواخت است ولی در فرشی دستبافت یکنواخت نیست، بعضی گره ها کوچکتر و بعضی بزرگتر هستند و این امری طبیعی در فرش های دستبافت است.
ریشه ها در فرش های ماشینی دوخته شده به فرش هستند ولی در فرش های دستبافت جزیی از خود فرش است.
کناره ها در فرش ماشینی چون با دستگاه دوخته می شوند یکنواخت هستند ولی در فرش های دستبافت ناهموار است.
فرش های ماشینی طرح های متقارن و مشخص دارند ولی فرش های دستبافت ممکن است طرح متقارنی نداشته باشد.

منبع: ساعد نیوز

  • مجید قربانی
  • ۰
  • ۰

نحوه از بین بردن سوختگی روی فرش

در این مطلب نحوه از بین بردن سوختگی روی فرش را به شما آموزش می دهیم.

موکت و فرش از جمله محبوب ترین کف پوش های خانگی هستند.

زیبایی و تمیز بودن آن ها تاثیر زیادی بر زیبایی کلی فضای خانه می گذارد.

نظافت و مراقبت صحیح از این دو کفپوش بسیار مهم است.

زیرا وجود هر گونه لک یا جای سوختگی بر روی موکت و فرش خیلی زود به چشم می آید.

برای تمیز کردن لکه های مختلف از روی فرش و موکت روش های متنوعی وجود دارد.

در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین راهکارهای رفع جای سوختگی از روی موکت و فرش آشنا کنیم.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بر اثر حادثه و یا بی توجهی با مشکل سوختگی فرش و یا موکت مواجه شوید.

لکه های سوختگی به خصوص برای فرش و موکت همیشه یکی از دردسر سازترین و چالش برانگیزترین اتفاقاتی است که می تواند برای هر خانم خانه داری اتفاق بیافتد.

به همین منظور در این مطلب از می خواهیم شما را با نحوه از بین بردن سوختگی روی فرش آشنا کنیم.

پس با ما همراه تا شما را با نحوه از بین بردن سوختگی روی فرش آشنا کنیم.

همچنین روش های مختلفی برای نگهداری و تمیز کردن فرش ها وجود دارد.

برای اطلاع از نحوه تمیز کردن فرش مطالعه مطلب “نکاتی برای نگهداری و تمیز کردن فرش ها که باید بدانیم” از سایت اینجا زنونس را به شما پیشنهاد می کنیم.

نحوه از بین بردن سوختگی روی فرش
با مطالعه این روش ها، نحوه از بین بردن سوختگی روی فرش را یاد بگیرید و دیگر نگران سوختگی های روی فرش خود نباشید.

رفع سوختگی فرش با سیگار
۱) برای رفع سوختگی فرش با سیگار ابتدا با کمک یک کاغذ سمباده سطح سوختگی را بسابید.

۲) در مرحله بعد با کمک جاروی معمولی و یا شارژی سوختگی های سابیده شده را از روی فرش تمیز کنید.

۳) در صورت ماندن بخشی از سیاهی های سوختگی می توانید با استفاده از نوک یک قیچی کوچک به دقت لکه را از روی پرز و بافت فرش قیچی کنید.

۴) حالا با دقت لکه را بررسی کنید.

اگر هنوز لکه سوختگی باقی مانده است با کمک محلولی از یک قسمت آب اکسیژنه و ده قسمت آب با کمک یک پارچه روی لکه را به آرامی تمیز کنید.

برای این منظور دقت کنید که ابتدا سطح بیرونی لکه و سپس بافت داخلی فرش را تمیز کنید.

۵) در مرحله آخر محل لکه را با آب بشویید و سطح آن را کاملا خشک کنید.

ترمیم سوختگی فرش با اتو
برای ترمیم سوختگی فرش با اتو، اگر میزان سوختگی محدود بود و فقط در اثر سوختگی روی فرش لکه زرد رنگ ایجاد شد، از یک پیاز کمک بگیرید.

به این صورت که یک پیاز را به دو نیم کرده و روی محل لکه بگذارید.

بعد آن را با سرد خیس کنید و بشویید تا لکه و سوختگی برطرف شود.

اما در صورتی که سوختگی عمیق بود برای ترمیم سوختگی فرش با اتو بهتر است آن را برای رفو به قالی شویی بسپارید.

اما در مورد موکت می توانید با کمک کاتر آن بخش را ببرید و موکت تازه ای جایگزین آن کنید.

بعد از چسباندن موکت تازه سطح آن را با جارو برقی جارو بکشید تا یک دست شود.

رفع سوختگی فرش با زغال
برای رفع سوختگی فرش با زغال هم می توانید همانند روش رفع سوختگی فرش با سیگار عمل کنید.

با این تفاوت که پس از کوتاه کردن پرزهای سوخته فرش، محل سوختگی را با کمک یک لایه ضخیم از محلول شامپو فرش بپوشانید.

اجازه دهید کاملا خشک شود، پس از آن سطح آرا جارو برقی بکشید.

در صورتی هنوز آثار سوختگی مشهود بود، می توانید از یک محلول رنگ بر ضعیف استفاده کنید.

سپس به صورت زیر عمل کنید.

در محل شسته شده سوختگی یک وسیله سنگین مثل کتاب قطور قرار دهید.

فرش را روی آن قرار دهید تا سریع تر خشک شود.

برای شست و شو فرش هرگز از صابون استفاده نکنید و فرش را بیش از اندازه خیس نکنید.

همچنین برای سوختگی های عمیق حتما فرش را برای رفو به قالیشویی واگذار کنید.

رفع سوختگی فرش با قابلمه
برای رفع سوختگی فرش با قابلمه بسته به میزان سوختگی می توانید از روش های بالا کمک بگیرید.

اما اگر سوختگی شما خفیف و در حد ایجاد اثر کف ظرف بدون تغییر رنگ روی فرش بود می توانید از یک قطعه یخ برای بازگرداندن آن به حالت اول استفاده کنید.

همچنین می توانید بعد از آن پرزهای فرش را شانه بکشید و آثار سوختگی را کاملا از بین ببرید.

رفو فرش ماشینی سوخته
اگر بخشی از فرش یا موکت شما در اثر هر حادثه ای دچار سوختگی شد، برای رفو فرش ماشینی سوخته می توانید به وسیله یک ریش‌ تراش یا موچین، مقداری پرز از قسمت سالم فرش جدا کنید.

توجه داشته باشید که بخش های جدا شده متناسب با نقش فرش شما باشد.

سپس مقداری چسب ( مانند چسب سیمان) به قسمت سوخته شده فرش بزنید و پرزها را بر روی آن گذاشته و فشار دهید.

سپس روی آن یک وسیله سنگین مثل کتاب قطور بگذارید و اجازه دهید کاملا خشک شود.

در مورد موکت هم دقیقا به همین ترتیب می توانید عمل نمایید.

از بین بردن لکه سوختگی با شمع روی فرش
در صورتی که فرش یا موکت شما در اثر ذوب شدن شمع در حال سوختن، دچار آسیب شد، به محض وقوع لکه، آن را پاک کنید.

لکه های مایع شمع که هنوز سفت نشده است را، با یک حوله کتان یا دستمال کاغذی های سفید خشک کنید.

هرگز دستمال را روی موکت مالش ندهید.

چون باعث می شود به داخل فیبر نفوذ کند، فقط سعی کنید آن را خشک نمایید.

با فشار دست روی حوله خشک، این قسمت را تقریبا خشک کنید.

راه دیگری نیز برای تمیر کردن لکه شمع از روی فرش یا موکت وجود دارد.

در این روش باید یک محلول لکه بر بسازید.

برای این منظور چند قطره مایع ظرفشویی را (که خمیری نباشد) با آب مخلوط کنید.

حدود یک چهارم قاشق چای خوری از آن را به حدودا به یک لیتر آب اضافه نمایید.

سپس محلول را روی لکه بریزید.

دقت کنید موکت خیلی خیس نشود.

در انتها به آرامی لکه را پاک و با آب تمیز کنید.

مراحل را تا رفع کامل لکه تکرار کنید.

در ادامه به صورت زیر عمل کنید:
در صورت تغییر رنگ موکت های دارای الیاف مصنوعی، لکه احتمالا چسبناک بوده است.

آن را با آب گرم شسته، با یک دستمال سفید و تمیز خشک کنید.

در مورد لکه موکت های پشمی از آب ولرم استفاده کنید.

هرگز از آمونیاک یا لکه برهای دارای ترکیبات قلیایی که به بافت موکت آسیب می رساند، استفاده نکنید.

موکت ها و پادری های که دارای الیاف گیاهی مانند کنف دارای الیاف زبر و سخت بوده، در مقایسه با موکت های پشمی و موکت های دارای مواد مصنوعی مقاومت کم تری در برابر لکه دارند.

بعد از، از بین بردن لکه، قسمت خیس شده را سریع با فن یا سشوار و حرارت کم خشک کنید.

سوختگی لکه شمع در فرش ها و موکت های پرزدار را با یک قاشق بتراشید.

سپس روی لکه دستمال کاغذی یا پارچه سفید گذاشته، با حرارت کم اتو بکشید.

زمانی که موم کاملا جذب شد، دستمال را بردارید.

منبع: ابنجازنونس

  • مجید قربانی
  • ۰
  • ۰

از معروف‌ترین لولاها می‌توان به نوع لولا آرام بند اشاره کرد. لولا آرام‌بند دارای ویژگی و مزیت‌های بسیاری نسبت به دیگر لولاهای دیگر می‌باشد.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام وب‌سایت خوگر، لولا آرام‌بند، تیغ اره و دورکن، دارای مزیت‌های بسیاری در صنایع هستند. در ادامه با مزایای این ابزارها آشنا می‌شویم.
لولا آرام‌بند، وسیله‌ای کاربردی در کابینت‌سازی
لولا آرام بند چیست؟ این اولین پرسشی است که برای خریداران و خوانندگان ایجاد می‌شود. در پاسخ به این پرسش باید گفت که این نوع لولا دارای ویژگی و مزیت‌های بسیاری است که باعث شده است بیش‌ترین کارایی را در مشاغلی همچون کابینت‌سازی داشته باشد.

اجزای لولا آرام‌بند
لولا آرام بند کابینت از ۲ بخش تشکیل شده است که یکی روی بدنه کابینت نصب می‌شود و قسمت دیگر آن که در میانه خود حفره‌ای دایره‌ای شکل دارد. ورقه‌ای که در لولا کابینت به‌کار رفته است دارای ضخامت مناسبی می‌باشد که باعث دوام و کارایی آن برای مدت زمان طولانی‌تری می‌شود.

همچنین فنرهای قرارگرفته روی این لولا باعث افزایش قدرت آن در هنگام باز و بسته شدن درب کابینت شده‌اند. به دلیل تعبیه یک پمپ درون این لولا گازور از بسته‌شدن ناگهانی درب کابینت و ایجاد صدا جلوگیری می‌شود. همین امر باعث شده تا نام آرام‌بند را روی آن گذاشته شود. از ویژگی‌های آرام‌بند کابینت می‌توان به رگلاژ آسان این لولا اشاره کرد به طوری که با پیچ شیاردار موجود بر روی لولا تنظیم درب کابینت به راحتی امکان‌پذیر است. همچنین برای رگلاژ لولا روی بدنه کابینت می‌توان از پیچ کشویی تعبیه شده روی آن استفاده کرد.

مزیت لولا آرام‌بند
این لولا نسبت به سایر لولاها از مزایایی نظیر موارد زیر برخوردار است که خرید لولا آرام‌بند را مقرون به‌صرفه می‌کند:

۱. هنگامی‌ که درب کابینت در حالت کاملا باز قرار می‌گیرد، هیچ‌گونه ضربه‌ای به محل نصب پایه لولا روی کابینت وارد نمی‌شود؛ بنابراین پیچ‌های نصب لولا روی بدنه کابینت هرگز شل نمی‌شوند و همچنین به بدنه کابینت نیز در طول زمان هیچ صدمه‌ای وارد نمی‌شود.

۲. در هنگام باز کردن درب کابینت، اگر درب در زاویه ۱۰ تا ۴۰ درجه از دست رها شود، برگشت درب به صورت آرام بوده و صدایی از بسته شدن ناگهانی درب ایجاد نمی‌شود.

۳.در هنگام باز کردن درب کابینت می‌توان آن را در هر زاویه‌ای بین ۴۵ تا ۱۱۰ درجه نگاه داشت. در نتیجه در صورت باز نشدن درب کابینت به صورت کامل، درب تا قبل از ۴۵ درجه روی دست‌ بسته نمی‌شود.

 

بهترین برند لولا آرام‌بند چیست؟
اگر قصد شما خرید اینترنتی لولا آرام‌بند که از انواع یراق آلات محسوب می شود با کیفیت مناسب است در حال حاضر برندهایی مختلفی از این لولا در بازار موجود می‌باشد. از بین بهترین برندها می‌توان به لولا آرام‌بند فانتونی اشاره کرد که برای انواع درب‌ها، کمد و کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از ویژگی‌های لولا آرام بند فانتونی قابلیت حرکت به راست و چپ، بالا و پایین و جلو و عقب می‌باشد که این وسیله را برای انواع درب‌ها و نیز کابینت‌های مختلف مناسب کرده است. از آنجایی‌ که بهترین مارک لولا آرام‌بند ازجمله محصولات فانتونی با مواد درجه یک ساخته می‌شود، عمر مفید بیشتری نسبت به محصولات مشابه دارد. از دیگر برندهای معتبر می‌توان به مارک روبرتو، اکسسوری و اوتلاو اشاره کرد که هر کدام از آنها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد و کیفیت استاندارد می‌باشند.

راهنمای خرید لولا آرام بند
یکی از خدمات ارائه‌کنندگان این محصول امکان خرید اقساطی آن در حجم عمده و با نرخ مناسب می‌باشد. از مزایای خرید اقساطی، پرداخت بهای آن در قسط‌های بلندمدت است که به مدیریت هزینه‌ها کمک می‌کند. در حال حاضر برای خرید اقساطی بهترین برند راهکارهای مناسبی وجود دارد که از آن میان می‌شود، به اقدام از طریق سایت‌های معتبر اینترنتی فعال در فضای مجازی اشاره کرد. اگر به دنبال خرید اقساطی لولا استاندارد و با کیفیت از طریق شبکه‌های اینترنتی هستید بهتر است از طریق سایت‌های معتبر و مجاز اقدام کنید.

دستگاه دورکن
دستگاه دورکن یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های برش در صنعت چوب می‌باشد. دستگاه دور کن می‌تواند برش‌های دقیق بر روی صفحات چوبی ایجاد کند.

آشنایی با دستگاه دورکن و انواع آن و راهنمایی خرید

دستگاه دورکن از تجهیزاتی می‌باشد که در زمینه‌ی برش بکار می‌رود. این دستگاه‌ها به علت ویژگی‌های خاصی که دارند، از پراستفاده‌ترین ماشین‌آلات برش در صنعت چوب می‌باشند و برش‌های دقیق در سایزهای مختلف توسط این دستگاه برش داده می‌شوند.

در ادامه متن ما به معرفی دستگاه دورکن، انواع آن و راهنمای خرید دستگاه دورکن می‌پردازیم.

دستگاه دورکن
همان‌طور که در مقدمه گفتیم، دستگاه دورکن از ماشین‌آلات برش به شمار می‌رود که با توجه به شکل، تیغه‌ای روی آن نصب‌ شده که با این تیغه محکم و برنده، عمل برش انجام می‌شود، همچنین در اطراف تیغه محافظ‌هایی برای رعایت ایمنی بکار رفته است. این ماشین برش با توجه به ویژگی‌هایی که دارد در صنایع چوب بکار می‌رود.

از ویژگی‌های دستگاه دورکن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دقت و ظرافت در برش به وسیله‌ی این دستگاه
عملکرد و کاربری ساده
با توجه به نوع ساخت دستگاه و مواد بکار رفته در آن می‌توان گفت دارای استهلاک پایینی می‌باشد.
از دیگر ویژگی‌های این دستگاه اپراتوری آسان آن است به این معنا که عملیات راه‌اندازی و آماده کردن دستگاه توسط اپراتور تحت نظارت فردی مطلع به آسانی قابل انجام می‌باشد.

اجزای دستگاه دورکن

دستگاه دورکن از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود که با شناخت اجزای این دستگاه، می‌توان در خرید و قیمت دستگاه مناسب با کارکردی که ما می‌خواهیم موثر باشد.

اجزای این دستگاه عبارت‌اند از:

موتور اصلی: به حرکت در آورنده‌ی تیغه دستگاه می‌باشد که باعث عمل برش می‌شود.
ریل دستگاه: سطح محرکی است که برای حرکت قطعه‌ای که می‌خواهیم عمل برش را روی آن انجام دهیم به سمت تیغه‌ی دستگاه، بکار گرفته شده است.
میز پشت گونیا: محل نگهداری بخشی از قطعه کارمان می‌باشد.
گونیا: برای اندازه کردن قطعه کار با قرار دادن گونیا روی میز پشتی آن بکار می‌رود.
گونیای وسط ریل: این گونیا برای وقتی است که برش به صورت زاویه‌دار انجام می‌شود.
نگهدارنده ورق: ابزار مهمی برای ایمنی اپراتور است که وظیفه ی نگه‌داشتن قطعه کار روی ریل محرک را دارد.
میز برش جلو: در قطعات کار بزرگ، برای گونیا کردن قطعه برش بکار گرفته می‌شود.
از جمله قسمت‌های دیگری که به صورت آپشن همراه این دستگاه می‌باشد می‌توان به پنل اپراتوری، یونیت لیزر، محل نگهداری اره بیشتر و... اشاره کرد.

فرآیند برش به این صورت است که الوار چوب یا ورق روی ریل قرار می‌گیرد که این ریل‌ها حرکت می‌کنند و با عبور از تیغه اره برش می‌خورند. اپراتور وظیفه ی انجام برش با این دستگاه را دارد.

کاربرد دستگاه دورکن

با توجه به اینکه در صنعت چوب، تجهیزات برش زیادی متناسب با کاربردها و مقاصدی که مشخص است بکار می‌روند، دستگاه دورکن یکی از تجهیزاتی است که در زمینه ی برش بکار می‌روند.

به‌عنوان‌مثال از این دستگاه در کارگاه‌های کابینت‌سازی برای برش ورق‌های بکار رفته در تولید کابینت‌ها استفاده می‌گردد. همچنین می‌توان گفت این دستگاه دورکن در کارگاه‌های صنایع چوبی زیر نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند:

کارگاه نئوپان
کارگاه چوب‌بری
کارگاه تخته لایه
کارگاه پارکت
و می‌توان از صنایع دیگری از جمله موارد زیر به کاربرد این دستگاه برش اشاره کرد:

کابینت سازی
میز و صندلی‌سازی
و صنایعی که در ساخت وسایل چوبی فعالیت می‌کنند.


انواع دستگاه دورکن
دستگاه دورکن با توجه به دسته‌بندی‌های مختلفی که دارد می‌تواند به دو صورت باشد:

دستگاه دورکن ساده
دستگاه دورکن خط زن‌دار
دستگاه‌های دورکن را می‌توان بر حسب سایز آن نیز به موارد زیر تقسیم کرد:

۱.۸۰ متر
۲ متر
۲.۲۰ متر
۲.۸۰ متر
۳ متر
۳.۲۰ متر
۳.۸۰ متر
از مدل‌های این دستگاه برای برش صفحات چوب بزرگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

واگنی
ریل دار
لکوموتیوی
در دستگاه‌های دورکن اتوماتیک می‌توان با توجه به نمایشگری که دارد، زاویه برش را به راحتی تعیین کرد.

راهنمای خرید دستگاه دورکن

از بهترین برندهای تولیدکننده‌ی دورکن می‌توان به دورکن آلتندورف آلمان اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های دورکن‌های این برند حرکت دقیق یونیت آن برای بالا، پایین و زاویه‌دار می‌باشد که باید با تکنولوژی‌های مختلفی صورت بگیرد. به‌طورکلی می‌توان گفت در حال حاضر دو برند روبلند بلژیک و آلتندورف آلمان از برندهای معتبر تولیدکننده این دستگاه‌ها در جهان می‌باشند.

با توجه به اینکه شرکت‌های ارائه‌دهنده به صورت اینترنتی هم به فروش این دستگاه پرکاربرد اقدام کرده‌اند می‌توان به راحتی از فروشگاه‌های اینترنتی مدل دستگاه موردنیاز خود را انتخاب کرد و آن را خرید. فروشگاه اینترنتی ما می‌تواند در خرید این دستگاه با توجه به مشاوره و راهنمایی شما برای خرید مدل مناسب دستگاه، در خرید اینترنتی دستگاه دورکن به شما کمک کند.

تیغ اره
تیغ اره چیست؟ یکی از سوالات در مورد تیغه اره است و در پاسخ به تیغ اره چیست؟ باید گفت که تیغ اره مهم‌ترین ابزاری است که در انواع اره‌ها به‌کاربرده می‌شود.

 

تیغ اره چیست؟ انواع و کاربردها آنها
تیغ اره چیست؟ اگر به دنبال جواب این سوال هستید و می‌خواهید که بدانید تیغ اره چیست؟ در این متن همراه ما باشید در این متن قصد داریم که به سوال تیغ اره چیست؟ جواب بدهیم. آشنایی با تیغ اره برای کسانی که می‌خواهند خرید تیغ اره انجام دهند و یا با تیغ اره‌های مختلف سروکار دارند می‌تواند بسیار مفید باشد تحت موضوع سوال تیغ اره چیست؟

به تعریف تیغ اره، انواع تیغ اره، کاربرد تیغ اره، نحوه استفاده از تیغ اره برای افزایش طول عمر آن و راهنمای خرید آن آشنا خواهید شد و در پایان مطلب تیغ اره چیست؟ اطلاعات کاملی را در زمینه تیغ اره خواهید داشت.

تیغ اره چیست؟
در پاسخ به سوال تیغ اره چیست؟ باید گفته شود که تیغ اره یکی از مهم‌ترین اجزای جداناشدنی اره می‌باشد، بدون وجود تیغ اره امکان برش در اره‌ها وجود ندارد، این تیغ‌های اره است که وظیفه بریدن قطعه را بر عهده دارد. انواع مختلفی از اره‌ها وجود دارند که کاربردهای خاص خود را دارند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به اره مویی، اره چکشی، اره دستی، اره فارسی بر، اره فنری، اره گرد، اره فنری، اره نوکی، اره لنگ و... اشاره کنیم.

همه این اره‌ها دارای تیغ اره مخصوص خود هستند و برای مثال نمی‌توان از تیغ اره چکشی در تیغ اره فارسی بر استفاده کرد. تیغ‌های اره در جنس‌های مختلفی نیز تولید می‌شوند که با توجه به قطعه کاری که برش روی آن‌ها انجام می‌شود، انتخاب می‌شوند.

انواع تیغ اره
در ادامه سؤال تیغ اره چیست؟ به انواع تیغ اره خواهیم پرداخت. همان‌طور که انواع مختلفی از اره‌ها وجود دارد، انواع مختلفی از تیغ‌های اره نیز وجود دارد که هر یک از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارند. ازجمله مهم‌ترین انواع تیغه اره می‌توانیم به تیغ اره‌های دیسکی، الماسه، سنگبری، فولادبر، چاقویی، خشکه بر، دستی، تخت کمانی، لنگ، مویی، چکشی و غیره اشاره کنیم.

هر کدام از انواع تیغ‌های اره کاربرد خاص خود را دارند که به آنها اشاره خواهیم کرد. تیغ‌های اره باید در اره‌های مخصوص خود استفاده شوند برای مثل تیغ‌های اره چکشی باید در اره‌های چکشی استفاده شوند. انواع تیغ اره نیز با توجه به کاربردشان به دسته‌های جزئی‌تر تقسیم‌بندی می‌شوند برای مثال تیغ اره مویی در سه نوع چوب‌بر، فلز بر و گردبر وجود دارد.

کاربرد تیغ اره
تیغ‌های اره کاربرد مختلفی دارند و از آنها در صنایع مختلفی استفاده می‌شود، در چوب بری، کارگاه‌های نجاری، هنری، صنایع و... از تیغ‌های اره استفاده فراوان می‌شود. یکی از مهم‌ترین کاربرد تیغ‌های اره در نجاری‌ها است در نجاری‌ها از تیغ‌های اره برای برش انواع چوب استفاده می‌شود، البته تیغ‌های اره‌ای که برای برش چوب استفاده می‌شوند باید مخصوص برش چوب باشند برای مثال از تیغ‌هایی که برای برش فلز استفاده می‌کنند، نمی‌توان برای برش چوب استفاده کرد.

از دیگر کاربردهای تیغ اره تحت موضوع تیغ اره چیست؟ می‌توانیم به برش فلز، سنگ، شیشه، پلاستیک، پی‌وی‌سی، نئوپان، ام دی اف و ... اشاره کنیم.

طریقه استفاده از تیغ اره
به منظور افزایش طول عمر تیغ اره باید در استفاده آن دقت کافی شود، برای همین منظور از تیغ اره باید به درستی استفاده شود به هیچ‌وجه تیغ اره را در کاربردهایی غیرمرتبط نباید استفاده کرد. همچنین توصیه می‌شود که پس از اینکه یک ساعت از تیغ اره استفاده کردید آن را تعویض کنید.

راهنمای خرید تیغ اره
مبحث آخری که تحت عنوان تیغ اره چیست؟ باید به آن اشاره‌ کنیم این است که در خرید تیغ اره باید به نکاتی توجه کنید اول اینکه در نظر داشته باشید که از تیغ اره برای برش چه قطعه‌ای می‌خواهید استفاده کنید و دوم اینکه به مشخصات فنی و ابعاد نیز توجه داشته باشید اگر به دنبال خرید اینترنتی تیغ اره هستید در کمترین زمان ممکن می‌توانید از سایت ما خرید آن را انجام دهید.

منبع: ایسنا

  • مجید قربانی
  • ۰
  • ۰

معمولا تمام افراد هنگام خروج از خانه سعی می کنند از قفل بودن در منزل اطمینان حاصل کنند. امروزه قفل های ساختمانی رنگ و لعاب خاص تری پیدا کرده است. قفل های کلیدی کم کم جای خود را به حسگرها و قفل های کارتی می دهند. اما در این میان آنچه مهم است تداخل امنیت افراد با کیفیت قفل های تولید داخل است. اگر قفل تولیدی کیفیت لازم را نداشته باشد باعث می شود امنیت منزل و محل کار افراد به راحتی دچار خلل و مشکل شود، همین امر بهانه ای شد فرصت سرمایه گذاری این نوبت به تولید قفل و یراق آلات اختصاص یابد. با امیر نجار شریفی، رئیس اتحادیه فروشندگان میخ، قفل و لولا وسایر فعالان بازار در زمینه سرمایه گذاری در این صنعت گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.

از تولید میخ تا تولید قفل های چشمی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، در حال حاضر تولیدکننده های خوبی در زمینه تولید یراق آلات در کشور وجود دارد، اما باید بدانیم مکانیزم قفل های اروپا با مکانیزم قفل های موجود در ایران فرق کرده است. سیستم های امنیتی این کشورها به سمت الکترونیکی شدن سوق یافته و بیشتر قفل ها با عدسی چشم یا ثبت رمز و لمس انگشت دست باز می شوند. دیگر زمان کلید گذاشتن در جیب گذشته است.

نجارشریفی با بیان این جملات می افزاید: به دلیل اینکه بیشتر اعضای صنف ما به فروش میخ مبادرت داشتند، سرفصل اتحادیه ما با میخ شروع می شود. تولید میخ برای۶۰ یا ۷۰سال گذشته است گرچه این قطعه هنوز هم کارایی دارد اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، این قطعه جای خود را به پیچ داده است. در حال حاضر پیچ همان کار میخ را انجام می دهد با این تفاوت که استحکام بیشتری دارد.

تکنولوژی تولید

در گذشته تکنولوژی تولید پیچ موجود نبود و میخ از روسیه وارد می شد و به دلیل مصرف بالای میخ تولیدکنندگان زیادی در این حوزه داشتیم اما امروزه دو یا سه واحد تولیدی در این بخش فعالیت می کنند، آن هم نه مثل سابق. در حال حاضر میخ معمولی وارد نمی شود مگر میخ فولادی و میخ های منگنه. میخ های فولادی نیز به دلیل مقرون به صرفه بودن واردات از چین از این کشور وارد می شوند.

وی ادامه می دهد: به جز دو یا سه قطعه که به دلیل نبود امکانات و تجهیزات قادر به تولید آن در داخل نیستیم اکثر قطعه ها در ایران تولید می شود. اما در این بین واردات نیز باید وجود داشته باشد. در حال حاضر بیشتر قطعاتی که تولید آن در داخل مقرون به صرفه نیست، وارد می شود. این واردات از اروپا و چین صورت می گیرد اما اخیرا اقداماتی نیز برای واردکردن برخی قطعات از کشور هند انجام شده است. در زمینه صادرات نیز به کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق و افغانستان قطعاتی صادر می شود اما بیشترین و بزرگ ترین بازار صادراتی ما بازار عراق و افغانستان است.

رابطه مستقیم این صنف با ساختمان سازی

رکود ساختمان باعث افت بازار شده است و این می تواند تهدیدی برای صنف ما باشد. صنف ما رابطه مستقیمی با ساختمان سازی دارد؛ زمانی که صنعت ساختمان سازی در ایران افت کرد تاثیر مستقیمی بر صنف ما گذاشت. محصولات ارائه شده در صنف ما به دلیل اینکه مصرفی نیستند ممکن است سالیان سال مورد استفاده قرار گیرند بدون اینکه خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشند، تنها ممکن است مدل آن قدیمی شده و مصرف کننده به تعویض آن اقدام کند.

نجارشریفی ادامه می دهد: مهم ترین ایراد صنف ما این است که در آخرین مرحله ساختمان سازی قرار گرفته ایم. به طور مثال شخص در شروع ساختمان سازی از تخریب گرفته تا خرید آهن و… پول نقد خرج می کند اما زمانی که به مرحله آخر که همان خرید یراق آلات و دستگیره است می رسد دیگر پول نقدی ندارد. حال شخص می رود سراغ اینکه هم قیمت را بشکند هم جنس ارزان و بی کیفیت خریداری کند و این باعث خرابی بازار صنف ما می شود.

تعداد فعالین صنف

در حال حاضر بیش از ۲۰۰واحد تولیدی در زمینه تولید یراق آلات در حال فعالیت هستند. در این صنف حدود ۵۱۰ واحد فروشنده جوازدار و ۲۰۰فروشنده بدون جواز فعالیت می کنند. علاوه براین تعداد ۱۳۰ تا ۱۴۰واحد نیز برای کسب جواز فروش اقدام کرده اند. مرکز و بورس قطعات ما در خیابان امام خمینی و حوالی میدان حسن آباد قرار دارد و اتحادیه ما به طور کلی شامل فروشندگان و تولیدکنندگان میخ، دستگیره، قفل و یراق آلات است.

واردات و قاچاق قفل و یراق

در این حوزه به ندرت با قاچاق روبه رو هستیم اما به هرحال باید وزارت صنعت، معدن و تجارت با اتحادیه فروشندگان میخ، قفل و لولا همکاری کند و برخی تعرفه های گمرکی را تعدیل کرده تا قاچاق به صرفه نباشد. قاچاق در صنف ما خیلی مقرون به صرفه نیست.

یکی از راهکارهایی که برای جلوگیری از قاچاق وجود دارد، این است که تعرفه های گمرکی با نظر کارشناسان هر صنف اصلاح شود، اگر تعرفه کالاها صحیح و مناسب باشد، افراد به سمت قاچاق نمی روند اما در حال حاضر برخی اجناس تعرفه بالایی دارند و همین امر منجر به قاچاق می شود. همچنین لازم است روی مسائل فرهنگی کار کرده و عواقب استفاده از قاچاق را برای مردم شفاف سازی کنیم.

وی می افزاید: قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است. اگر واردات از کشورهای اروپایی ادامه پیدا کند قطعا خریداری وجود نخواهد داشت. مشتریان محصولات تولیدی ما، سازنده ها هستند و به طور مستقیم با مصرف کنندگان در ارتباط نیستیم. طبیعتا ۸۰درصد مصرف کنندگان به سمت جنس های مرغوب می روند، اما سازنده ها تنها دنبال یک ظاهر زیبا و شیک هستند و کاری به کیفیت محصول وارداتی ندارند.

ماشین آلات و تجهیزات

ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در این صنف، برخی در داخل کشور ساخته می شود برخی نیز از کشورهای اروپایی مثل ایتالیا که در این حوزه پیشگام هستند، وارد می شود. البته واردات این تجهیزات از چین نیز متداول است. در این میان واردات دستگاه هایی مثل دستگاه پرس از کشورهای چک و اسلواکی انجام می گیرد. حجم تولید یراق آلات در کشور حدود ۵۰ درصد و واردات نیز ۵۰درصد است. اگر تولیدکننده ما بتواند با جنس های وارداتی رقابت کند، قطعا مصرف کننده ها نیز ترجیح می دهند از اجناس تولید داخل استفاده کنند.

سرمایه اولیه

با توجه به گستردگی شاخه های این صنف سرمایه اولیه لازم برای شروع هر کدام از بخش ها نیز متفاوت خواهد بود. به طور مثال برای شروع فعالیت در قفل در چوبی به یک سرمایه ۴ تا ۵میلیارد تومانی در یک فضا و متراژ ۳هزارمتری نیاز است. گرچه برای این مقدار فضا می توان یک سوله ۲هزارمتری نیز در نظر گرفت.

به همین ترتیب اگر شخصی بخواهد در بخش قفل کمدچوبی فعالیت کند، می تواند این کار را با یک سرمایه ۶۰۰میلیون تومانی شروع کند، همچنین برای شروع فعالیت در بخش تولید لولا یک سرمایه ۵۰۰میلیون تومانی کار راه انداز است. سرمایه اولیه برای تولید قفل کتابی برنجی نیز حدود ۲۰میلیارد تومان است.

قیمت دستگاه ها نیز بسته به سطح فعالیت افراد در این حوزه متفاوت خواهد بود، اگر شخصی بخواهد قفل کتابی برنجی تولید کند و برای شروع کار از تجهیزات ابتدایی مثل دریل گرفته تا تجهیزات پیشرفته، از برندهای ایرانی استفاده کند به ۲۰میلیارد تومان سرمایه برای خرید تجهیزات و ماشین آلات احتیاج دارد. اما سرمایه اولیه برای خرید تجهیزات قفل سرب خشک بسیار پایین تر است به همین جهت تولیدکننده این نوع قفل و واردکننده آن نیز در بازار زیاد است. تعداد نیروهای شاغل نیز با توجه به اتوماتیک بودن تجهیزات و ماشین آلات متغیر خواهد بود.

قیمت گذاری محصولات

در رابطه با نحوه قیمت گذاری یراق آلات باید بگویم این کف بازار است که قیمت یراق آلات را تعیین می کند، اما برای تعیین قیمت فرمول هایی نیز داریم؛ به این صورت که مغازه دار مجاز است ۱۵درصد سود روی قیمت قطعه فروخته شده داشته باشد. در صنف ما گران فروشی کمتر وجود دارد. در حال حاضر نیز به دلیل رکود بازار برخی مغازه داران با سود ۲ تا ۳درصد به فروش محصولات خود اقدام می کنند تا بتوانند امورات زندگی خود را بگذرانند.

مجوز و ریسک ها

رکود ساختمان سازی مهم ترین معضلی است که این صنعت را با تهدید مواجه کرده است. به طور مثال وقتی در یک خانه دستگیره ای نصب می شود ممکن است تا سالیان سال آن دستگیره سالم بماند و کار کند، بنابراین زمانی تولیدات این صنف فروش خواهد داشت که ساختمان سازی رونق داشته باشد، این صنف همانند ابزارآلات نیست که مصرفی باشد به همین جهت تا زمانی که ساختمان سازی نباشد نه تنها این صنف بلکه ۸۰ شغل وابسته به این صنعت نیز در رکود به سر خواهد برد. اگر رونق به بازار ساخت وساز برگردد، می توان منتظر بهبود شرایط در این صنف بود.

از سوی دیگر به دلیل ارتباط این صنف با آخرین مرحله ساختمان سازی زمانی که سازنده به فعالان این بازار روی می آورد زمانی است که امور ساخت وساز ساختمان تمام شده و نقدینگی کمی در دست صاحب ساختمان است، به همین جهت این صنف همواره با کمبود نقدینگی نیز مواجه است.

مجوز کسب و کار تولید در این حوزه از وزارت صنایع اخذ می شود اما واردکنندگان باید کارت بازرگانی داشته باشند که از وزارت بازرگانی می توانند این کارت را دریافت کنند. همچنین شخصی که بخواهد به طور مثال در حسن آباد مغازه داشته و خرده فروشی کند باید برای دریافت مجوز به امور اصناف مراجعه کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

  • مجید قربانی
  • ۰
  • ۰

کاور ریشه فرش محافظت از فرشها

کاور ریشه فرش یک روش بسیار معقول، منطقی، به صرفه (از نظر مالی و زمانی) است که صرفا جهت زیبایی افزایش ارزش و اهمیت فرش شما به کار می رود و باعث افزایش عمر ریشه های فرش شما می شود.

 

ریشه های فرش و مشکلات آن

ریشه فرش یکی از قسمت هایی است که بسیار در معرض دید بوده و به فرش جلوه خاصی می بخشد. هرچند ریشه های فرش به علت نازکی و ظریف بودن بیشتر در معرض آسیب و پارگی هستند اما پا خوردن فرش ها می تواند موجب کثیفی و پوسیدگی آن ها شود. علاوه بر این موارد، ریختن مواد مختلف نیز می‌تواند موجب پوسیدگی ریشه ها شود.


فرشی را که روی زمین پهن می‌کنید به مرور زمان دچار کثیفی می‌شود و این شامل هر دو نوع فرش یعنی دستبافت و ماشینی میشود. ریختن مواد غذایی روی فرش، رفت و آمد و سایر موارد در نهایت سبب آلودگی و کثیفی فرش شما می شود. بر همین اساس بسیاری از کسانی که به دنبال خرید فرش هستند فرش های تیره را به فرش هایی با زمینه روشن ترجیح می دهند تا از آلودگی های زودرس در امان بمانند. اما مشکلی که برای همه فرش ها وجود دارد این است که هر اندازه که فرش تیره باشد اما همچنان ریشه فرش در معرض آلودگی قرار دارد.


فرش ها دارای ریشه های سفید و شیری رنگ هستند که خیلی زود کثیف می‌شوند و با توجه به رفت و آمدها نیز ریشه ها شکل نامنظمی به خود می گیرند. به همین دلیل احتمال پوسیدگی ریشه فرش در بلند مدت بالا می رود و در نهایت موجب آسیب دیدن بدنه اصلی خواهد شد به همین دلیل است که باید به محافظت از ریشه فرش توجه ویژه‌ای شود.
محافظت از ریشه نه تنها زیبایی فرش شما را حفظ خواهد کرد بلکه موجب می شود که هزینه های زیاد بر شما برای تعمیر و بازسازی تحمیل نشود.

 

طریقه استفاده از محافظ ریشه فرش

۱- ابتدا یک طرفه ریشه فرش را در حد لازم به داخل فرش تا کرده و ریشه را مرتب کنید، سه سانت از محافظ را بیرون از فرش و ریشه نگه داشته و با جدا کردن نوار کاغذی، از قسمت آغازین ریشه اقدام به چسباندن کرده و تا انتها ادامه دهید.
۲- سپس فرش را به حالت اولیه برگردانید و با برس یا شانه ریشه ها را مرتب کرده و با جدا کردن نوار کاغذی از قسمت آغازین (روی ریشه) فرش چسبانده و تا انتها ادامه دهید.
۳- شما می توانید محافظ را همراه با ریشه ها به زیر فرش تا کرده و یا به همان شکل معمول ریشه ها استفاده نمایید.

منبع: ویرگول

  • مجید قربانی
  • ۰
  • ۰

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، در حال حاضر فرش‌های ماشینی از المان‌های بسیار تأثیرگذار برای زیباسازی دکوراسیون فضای داخلی محسوب می‌شوند. بر همین اساس، ردپای این محصولات در خانه‌های اغلب ایرانیان به صورت ملموس به چشم می‌خورد. در یک نگاه کلی، فرش‌های موجود در بازار به دو دسته فرش ماشینی کلاسیک و فرش ماشینی مدرن و فانتزی تقسیم می‌شوند. در این میان، فرش کهنه نما به علت طرح و نقشه متفاوت، اقبال و توجه طرفداران فرش ماشینی را به دنبال داشته است.

در سال‌های اخیر، صنعت فرش ماشینی تغییر و تحولات چشمگیری را تجربه نموده است. دستاورد اصلی تحولات ایجاد شده، ارائه فرش‌های دارای نقشه‌های متفاوت، به منظور پاسخگویی سلیقه‌های مختلف می‌باشد. بدون تردید، فرش از آیتم‌های حائز اهمیت برای جذابیت بخشی به فضای مورد استفاده تلقی می‌گردد.

در طی این سال‌ها، فرش‌هایی اصطلاحاً رنگ پریده و دارای رنگ کهنه، نگاه بسیاری از دوستداران فرش را به خود معطوف ساخته است. این فرش‌ها با عنوان فرش کهنه نما یا وینتیج شناخته می‌شوند.

فرش کهنه نما ترکیبی از نقش و نگاره‌های فرش سنتی بوده که رگه‌هایی از سبک مدرن در آن تنیده می‌شود. در فرش‌های کهنه نما الگویی از نقشه‌های قدیمی و کهن به چشم می‌خورد.

ظاهر عتیقه گونه فرش‌های وینتیج، جایگاه ویژه ای را برای این نوع فرش ماشینی در دکوراسیون سبک مدرن به ارمغان آورده است. فرش‌های کهنه نما نه تنها در داخل ایران، بلکه در ورای مرزهای کشور نیز طرفداران زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

تجلی اصالت و هویت فضا با فرش کهنه نما

فرآیند تولید فرش کهنه نما با استفاده از آخرین تکنیک‌های طراحی و به وسیله ماشین آلات پیشرفته صورت می‌گیرد. برای به تصویر کشیدن ظاهر رنگ پریده و کم رنگ این نوع فرش، از تکنیک‌های خاصی مانند شستشو با مواد شیمیایی، استفاده می‌شود.

فرش ماشینی کهنه نما تکه دوزی یا چهل تکه، فلت، جزیره‌ای و سنگ شور شده، از مدل‌های این نوع فرش پرطرفدار قلمداد می‌گردند.

فرش وینتیج با نقش و نگاره‌های منحصر به فرد خود، جذابیت بصری خیره کننده ای در دکوراسیون داخلی منعکس می‌سازد.

تنوع طرح و نقشه بسیار بالا، هارمونی و توازن فرش ماشینی کهنه نما را با همه سبک‌های دکوراسیون، اعم از سنتی و مدرن، فراهم آورده است. فرش‌های وینتیج در فضا همانند فرش‌های دستبافت قدیمی جلوه نمایی می‌کنند. به عبارت دیگر، فرش کهنه نما هویت و اصالت را در چیدمان فضا القا می‌کند.

 

طیف رنگی فرش‌های کهنه نما به یک بازه رنگی خاص و ویژه محدود و محصور نمی‌شود. در تاروپود این فرش شاهد جلوه گری بازه رنگی متنوع اعم از رنگ‌های شاد، شاخص و خنثی هستیم. بدون اغراق، یکی از عناصر تاثیرگذار برای تبلور پویایی و نشاط در فضا، به انتخاب فرش ماشینی کهنه نما اختصاص پیدا می‌کند. انعطاف پذیری بسیار بالای این نوع فرش ماشینی، شکل و شمایل متفاوتی را برای دکوراسیون فضای داخلی رقم می‌زند. علاوه براین، فرش‌های وینتیج و کهنه نما، از بهترین گزینه‌ها برای جایگزینی فرش‌های دارای قدمت بالا به حساب می آیند.

 

فرش کهنه نما یا فرش ۱۲۰۰ شانه

فرش‌های ماشینی علاوه بر طرح و نقشه، از لحاظ نوع بافت، جنس نخ خاب و شانه با یکدیگر از تفاوت‌های محسوسی برخوردار می‌باشند. بارزترین و شاخص ترین تفاوت فرش‌های ماشینی ریشه در تراکم و تعداد شانه دارد. فرش کهنه نما و فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در مقایسه با یکدیگر از تفاوت‌های ریز و درشتی بهره مند هستند. در ادامه به مهم‌ترین تفاوت‌های این دو مدل فرش ماشینی می‌پردازیم.

 

ضخامت: از نظر ضخامت غالباً فرش‌های کهنه نما معمولاً ضخامت بیشتری دارند و تراکم انها کمتر است، البته این نوع فرشها در تراکم‌ها و شانه‌های مختلف از ۴۰۰ شانه تا ۱۲۰۰ شانه بافته می‌شوند. از نظر طرح و نقشه این مدل فرش ماشینی از تنوع بسیار بالایی بهره می‌برد. فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰ و در رنگ‌های یونیک و منحصر به فرد در سطح بازار موجود می‌باشد. در صنعت فرش، تعداد شانه و ضخامت یک فرش با یکدیگر، دارای رابطه معکوس هستند. براین اساس، با افزایش تعداد شانه، ضخامت فرش کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، فرش‌های کهنه نما از ضخامت بیشتری در مقایسه با ۱۲۰۰ شانه برخوردار می‌باشند. همچنین، ضخامت بیشتر دوام بیشتر فرش را به دنبال دارد.

دوام و لطافت: جنس الیاف و نخ خاب به کار رفته در فرش ۱۲۰۰ شانه، نخ اکریلیک هیت سیت بوده که فاقد هرگونه حساسیت و پرزدهی می‌باشد. ولی در فرش‌های کهنه نما که در کیفیت‌های مختلف تولید می‌شود به ترتیب بهترین آنها نخ بامبو (که در ایران بسیار کم تولید می‌شود و بسیار گران قیمت است) ولی نخ اکرلیک در اکثر فرشها مورد استفاده قرار می‌گیرد والبته در فرش کهنه نما از نخ ویسکوز و پلی استر نیز بسیار استفاده می‌شود. براین اساس، هر دو مدل فرش ماشینی دارای لطافت و ظرافت منحصر به فردی هستند. دوام فرش با ضخامت آن ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد. به همین جهت، فرش ماشینی کهنه نما از دوام بالایی بهره می‌برد. همچنین، شانه و تراکم بالای فرش ماشینی، افزایش لطافت و ظرافت محصول را در پی دارد. بنابراین، طول عمر فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه، به نسبت فرش ماشینی کهنه نما بیشتر می‌باشد.

 

نحوه خرید اینترنتی فرش کهنه نما

فروشگاه اینترنتی دیجی فرش، از مراجع اصلی و معتبر فروش غیر حضوری و آنلاین فرش کهنه نما در سطح کشور محسوب می‌شود. در این فروشگاه مدل‌های جدید و به روز فرش ماشینی کهنه نما و فرش ۱۲۰۰ شانه، با قیمت مناسب در دسترس خریداران و مشتریان قرار می‌گیرد.

طرح‌های یونیک و متفاوت، عرضه محصولات به صورت مستقیم و بدون واسطه، ارسال رایگان، هفت روز ضمانت بازگشت، امکان پرداخت در محل، تضمین اصالت کالا و پشتیبانی ۲۴ ساعته را می‌توان از مزایای شاخص فروشگاه اینترنتی دیجی فرش برشمرد.

احساس یک خرید فوق العاده، ماندگار و خاطره انگیز را با دیجی فرش تجربه کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر

  • مجید قربانی
  • ۰
  • ۰

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند‌، به سراغ هرکدامشان که می‌روی حال و روز خوشی ندارند، دست‌های پر آبله و ترک خورده را نشان می‌دهند، دست‌هایی که در روزهای کرونایی بیشتر به سمت دار قالی و قالی بافی رفته است اما مزدش را دریافت نمی‌کند، چرا که در این روزهای کرونایی فرش‌های خوش رنگ و نقش دستباف که روزی آن سوی مرزها برایش سر و دست می‌شکستند امروز در کنج پستوی انبارها خاک می‌خورد و مشتری خوبی ندارد.

تنها دلالان هستند که با اندک قیمتی فرش را کاسب شده و راهی می‌شوند، در حالی که نبود بیمه درد مشترک بیشتر قالی بافان در خراسان جنوبی است دردی که سال‌های سال با آن دست و پنجه نرم کردند و با وجود انواع دردها و رنج‌ها اما همچنان در انتظار روزهای خوش برای این حرفه هستند.

اما دردشان تنها این نیست چرا که بازاریابی محصولات،گرانی مواد اولیهو رونق نداشتن فرش دستباف در این روزها هم بر گنجینه دردهایشان افزوده است.

سابقه قالیبافی خراسان جنوبی به 600 سال قبل بر می گردد

بدون شک سابقه قالیبافی در خراسان جنوبی، به سال‌های بسیار دور باز می‌گردد و مکان‌های قالیبافی از زمان حکومت شاهرخ میرزا به حدود 600 سال پیش برمی‌گردد و رج به رج و نقشه به نقشه در این 600 سال گذشت تا به امروز رسیده است.

روزگاری فرش‌های این دیار بر سر زبان‌ها بود اما امروز حال و روز خوشی ندارند، دلشان از کرونا، تحریم‌ها و دلالان سخت گرفته است، هنر سر انگشتانشان در زیرزمین‌ها و انبارها خاک می‌خورد، هنری که در چند سال اخیر در بازارهای آمریکا و اروپا برایش سر و دست می شکستند، حال تنفس مصنوعی می خواهد.

اگر در چند سال گذشته گذرتان به برخی از روستاهای خراسان جنوبی به ویژه بخش مود و قهستان می افتاد صدای دل نشینی از کوچه کوچه‌های روستا به گوش می‌رسید صدایی که حکایت از تولید و آوای خوش زندگی داشت.

6 قرن است که هنرمندان خراسان جنوبی با هنر دیرینه فرش خو گرفته اند وبر تاروپود آن گره عشق می‌زنند، هنری که سینه به سینه تا به امروز ادامه یافته است، ارثی که نتیجه سرپنجه زنان ومردان هنرمندی است که با آن نقش‌هایی از ریز ماهی گرفته تا لچک، ترنج و خشتی را بر تاروپود فرش می‌زنند تا چشم مردمانی را از خارج مرزهای این دیار به خود خیره کنند و آنها انگشت حیرت از این هنر ارزشمند را بر دهن گیرند.

درآمدی چندانی نصیب قالی باف نمی شود

هرچند زمانی که این هنر در اوج بود بیشتر روستاییان خراسان جنوبی در کنار کار کشاورزی و دامداری از این طریق هم امرار معاش می کردند و برخی هم تنها به همین شغل اشتغال داشتند اما در چند سالی که رکود بر بازار فرش حاکم شده تعداد زیادی از روستاییان دیگر پشت دارهای قالی نمی‌نشینند زیرا درآمد چندانی از این راه نصیب آن‌ها نمی‌شود.

با رکودی که بربازار فرش جهان و کشور و به تبع آن خراسان جنوبی حاکم است در حال حاضر شاهد رونق آنچنانی در این صنعت نیستیم.
روزگاری نه چندان دور هنر خراسان‌جنوبی با نام هنرهای اصیلی چون فرش قهستان و فرش مود همراه بوده است و تا همین امروز نیز یکی از افتخارات استان در حوزه هنر آوازه جهانی فرش دستباف دیار خاوران است، اما تنها افتخار کردن به آنچه داشته‌ایم برای آینده کفایت نمی‌کند بلکه اگر می‌خواهیم در سال‌های آتی نیز همچنان بر هنر هنرمندان خراسان‌جنوبی در حوزه قالی و قالیچه و فرش ببالیم باید جویای مشکلات کسانی باشیم که با دستان پر توان خود بر تار و پود فرش نقش می‌زنند.

شاید وقت آن رسیده که فرش دستبافت استان هم همچون مسائلی مانند اشتغال، بی‌آبی و دیگر معضلات استانی جزو اولویت‌ها قرار گیرد پیش از آن‌که صدای بافتن آن برای همیشه به خاموشی سپرده شود.

حال ناخوش فرش دستباف

اکنون حال فرش دستباف خوب نیست، گویا افزایش تولید و کاهش تقاضا مشکلات دیگری را برای این روزهای کرونایی قالی بافان رقم زده است یکی دیگر از این معضلات این است که قیمت فرش ماشینی پایین است !

یکی از بافندگان فرش و تابلو فرش‌های دستباف در خراسان جنوبی نیز می گوید: طرح ریزه ماهی فرش خراسان جنوبی در دنیا حرف اول را می‌زند اما به آن توجهی نمی‌شود.

ملکی با بیان اینکه باید این هنر اصیل استان را به نسل‌های بعدی آموزش دهیم تا به فراموشی سپرده نشود، افزود: رونق دادن به این هنر هزینه‌های سنگینی ندارد و هر هنرمند با داشتن یک دار قالی در خانه هم می‌تواند فعالیت کند اما متاسفانه از سوی مسئولان توجهی به این رشته نمی‌شود.

وی بیمه را یکی از مشکلات اصلی در این حوزه عنوان کرد و افزود: متاسفانه چندین سال است که سهمیه برای بیمه قالیبافان در استان نداریم و برای بافندگان قالی مزایای زیادی وجود ندارد ودرآمد آنها از این شغل پایین است که مسئولان باید به وضع اقتصادی افرادی که صنایع دستی را احیا می‌کنند رسیدگی کنند.

این بافنده فرش دستباف در استان ادامه داد: قالی‌ بافی مشکلات جسمی و بیماری‌هایی از درد دست و ضعیف شدن چشم، تا کمردرد و آرتروز را برای بیشتر فعالان در این کار به همراه دارد، بافنده فرش ادعای زیادی ندارد اما به او توجهی نمی‌شود،اگر به دنبال اشتغال برای جوانان هستیم این هنر در خراسان‌جنوبی می توانست برای ورود بسیاری از جوانان مطلوب باشد.

نبود صادرات و رکود بازار سبب انبار این هنر زیبا شد

دیگر بافنده فرش دستباف در قهستان هم معتقد است که هنوز هم افرادی هستند که به دلیل نبود شغل دیگر با دستمزدهای کم قالی می بافند اما فرش‌هایی که در سال‌های گذشته بافته ایم هنوز بر روی دستانمان مانده است چرا که نبود صادرات و رکود بازار این هنر زیبا جایش در انبار شده است.

اکبری با بیان اینکه نسل جوان در این صنعت فعالیت ندارند و بیشتر بافندگان را افراد مسن تشکیل می‌دهند، افزود: روزهایی را سپری می‌کنیم که بافندگان فرش دستباف با کمترین درآمد، دارهای قالی را سر پا دارند در حالی که درآمدشان بسیار ناچیز است.

به گفته وی فرش‌های تولیدی در بیشتر روستاها روی دستشان مانده است و با کمترین قیمت توسط دلالان خریداری می‌شود.

اما آنچه در این میان مطرح است اینکه وجود موانعی اعم از تحریم‌ها و قوانین داخلی مانند پیمان سپاری از یک سو و پا گذاشتن کرونا بر فرش استان از سویی دیگر بافندگان را در مضیقه قرار داده و امیدشان را برای ادامه کار کم رنگ کرده است.

چشم‌ها در انتظار رونق دوباره خرید و فروش

بازار همچنان کساد است و چندان معامله‌ای انجام نمی‌شود، چشم‌ها در انتظار رونق دوباره خرید و فروش یکی از بهترین هنرهای دستی مردان و زنان این دیار است. روزها یکی پس از دیگری سپری می‌شود و قالی‌بافی منطقه مانند گذشته رنگ به خود نمی‌گیرد و آنچه از دارها باقی مانده فقط برای گذران زندگی برخی روستاییان است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: با توجه به شرایط جامعه و زحمت زیاد، بافت فرش برای بافنده صرفه اقتصادی ندارد و بافندگان به دلیل نبود شغل چاره‌ای جز بافت فرش ندارند و در خراسان جنوبی بیش از 50 هزار بافنده تمام وقت، نیمه وقت و پاره وقت دارد که در حال حاضر کمتر از چهار هزار نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

توان تولید در هر مقدار که بازار طلب کند داریم

محمد کامیابی مسک افزود:‌ به دلیل خشکسالی و کاهش کسب و کار‌های کشاورزی و دامداری و همچنین نبود صنعت بزرگ و اشتغالزایی در خراسان جنوبی، تقریبا در تمامی روستا‌های خراسان جنوبی، دار‌های قالی وجود دارد و ما توان تولید در هر مقدار هم که بازار طلبد کند داریم فقط باید با آموزش و ساماندهی بافندگان
تولید فرش دستباف را روز به روز تخصصی تر کنیم و بازار فروش و صادراتش را نیز رونق ببخشیم.

وی با بیان اینکه براثر شیوع این ویروس تعدادی از مردم بیکار و در زمینه تولید فرش فعال شدند، بیان کرد: هرچند این افزایش تولید فرش در وضعیت رکود بازار فروش، دغدغه بزرگی است چرا که آفت و رکود بر بازار فرش افزوده می.شود و تولید بسیار بالاتر از مصرف و صادرات است و اینها به ضرر بافنده است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گشته 190 هزار متر مربع فرش دستباف در استان تولید شد که از نظر متراژ 10 درصد و از نظر ارزش 30 درصد نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است گفت: علت افزایش تولید فرش در استان شیوع کرونا است چرا که براثر شیوع این ویروس تعدادی از مردم بیکار و در زمینه تولید فرش فعال شدند.

کامیابی مسک افزود: آمار دقیقی از صادرات فرش دستباف به دست ما نرسیده و سال گذشته حدود 30 تا 35 درصد فرش تولیدی استان صادر شده است، مابقی در داخل کشور به فروش رسید یا روی دست تجار، واسطه‌ها و بافنده باقی مانده است و به دلیل صادرات کم، فرش دستباف در بدترین وضعیت خود از نظر صادرات و رکود در 50 سال اخیر قرار دارد و تحریم‌ها نیز در نبود ارزآوری فرش بسیار تاثیرگذار بوده و باعث شده است که فرش سایر کشورهای منطقه جایگزین فرش کشورمان در بازارهای جهانی شود.

شناسایی بازارهای خارجی جدید

وی تصریح کرد: همچنین ما در خراسان جنوبی طراح فرش نداریم و بافندگان همچون قدیم ذهنی می‌بافند و تنها 10 درصد تولیدات ما، به روز است و تحریم‌ها سبب شده تا فرش دیگر کشورها از جمله هند و پاکستان جایگزین فرش کشور ما در بازارهای جهانی شود.

وی که معتقد است دولت باید بازارهای خارجی جدیدی را برای عرضه فرش شناسایی کند تا فروش فرش رونق گیرد به تحریم‌های آمریکایی و اروپایی اشاره کرد و گفت: پیش از این، صادرات فرش دستباف ایران و همچنین خراسان جنوبی چنان رونقی و نام و نشانی داشت.

منیع: تسنیم

  • مجید قربانی